Objawy raka piersi

Rak piersi jest najczęstszym nowotworem, występującym wśród kobiet. Co roku diagnozowany zostaje u 1,5 miliona kobiet na świecie, z czego aż 400 tysięcy kobiet rocznie umiera z jego powodu. Rak piersi to inaczej rak gruczołu sutkowego (rak sutka). Nowotwór ten stanowi około 23% wszystkich nowotworów u kobiet. Najczęściej chorują na nowotwór gruczołu sutkowego mieszkanki krajów wysoko rozwiniętych, takich jak: Stany Zjednoczone, Kanada, Australia oraz kraje Europy Zachodniej. Warto wiedzieć też, że rak piersi może wystąpić również u mężczyzn.
Rak piersi jest nowotworem złośliwym, to znaczy takim, który może dawać przerzuty komórek rakowych do innych organów, najczęściej do: płuc, kości, mózgu czy wątroby. Najczęstszym czynnikiem ryzyka, w przypadku tej choroby, jest wiek. Największą zachorowalność odnotowuje się u kobiet i mężczyzn po 50 roku życia, natomiast poniżej 45 roku życia, jest rzadziej diagnozowany. Kolejnym istotnym czynnikiem ryzyka jest obciążenie genetyczne. Dotyczy to osób, u których w rodzinie wcześniej pojawiał się rak piersi (rak sutka), szczególnie w pierwszej linii, tj.: babcia, matka, siostra, szczególnie przed 50-tym rokiem życia. Coraz częściej kobiety zaczynają być świadome zagrożeń, związanych z zachorowaniem na ten nowotwór, dlatego objawy raka piersi oraz wczesna diagnostyka zaczynają być coraz częściej nagłaśniane.

Wczesne objawy raka piersi

Objawy raka piersi, nazywanego też rakiem sutka, zależne są od stopnia zaawansowania choroby. W początkowym stadium nowotwór ten rozwija się najczęściej nie dając żadnych objawów. Zazwyczaj pierwszym syndromem, który może się pojawić, jest wyczuwalny palpacyjnie (poprzez dotyk) twardy guzek w piersi. Najczęściej takie guzki lokalizują się w górnej bocznej części piersi (kwadrat górny zewnętrzny). Kolejne najczęstsze objawy raka piersi, to zmiana kształtu piersi, taka sytuacja ma miejsce na skutek powiększającego się guza. Często onkolodzy zwracają uwagę na asymetrie piersi, zaciągnięcie skóry piersi lub brodawki sutkowej, a także obrzęk na skórze piersi, które mogą być powodem do niepokoju. Objawy raka piersi, które mogą i czasami pojawiają się wraz z rozwojem nowotworu sutka, to również odczuwalny przez kobiety ból w obrębie piersi, oraz wyciek z brodawki sutkowej. Pojawiać może się też zaczerwienienie skory w okolicach piersi.

Zaawansowane objawy raka piersi

W przypadku znacznego zaawansowanego raka sutka, kiedy pojawiły się już przerzuty do innych organów. objawy raka piersi wynikają z zajętych narządów i najczęściej są to nasilające się bóle miejscowe (np. kości), które w takiej sytuacji wynikają z obecności komórek nowotworowych w tych organach.

Objawy raka piersi i co dalej?

Bardzo ważną rzeczą jest to, że objawy raka piersi nie mogą być lekceważone! Kiedy kobieta zaobserwuje występowanie u siebie któregokolwiek z wyżej wymienionych syndromów, powinna niezwłocznie odbyć wizytę u specjalisty. Panie przed 40 rokiem życia powinny wykonać USG piersi (USG sutka), natomiast panie po 40 roku życia w pierwszej kolejności – badanie mammograficzne (mammografia). W przypadku widocznych podczas tych badań niepokojących zmian, lekarz zaleci dalszą diagnostykę. Jak w przypadku większości chorób nowotworowych, wczesne wykrycie zdecydowanie poprawia szanse na wyleczenie raka piersi.