Rak piersi

bezplatna-konsultacja-online

Rak piersi, czyli nowotwór złośliwy gruczołu sutkowego jest drugim, zaraz po raku płuc, najczęściej występujący nowotworem wśród kobiet w Polsce i na Świecie. Co roku odnotowywanych jest ponad 16,5 tys. zachorowań w Polsce i szacuje się, że stanowi niemal 23 % onkologicznych rozpoznań wśród kobiet. Nowotwór ten najczęściej dotyka kobiety w między 50. a 69. rokiem życia, jednak na przestrzeni ostatnich 30 lat zachorowalność między 29. a 49. rokiem życia wzrosła prawie dwukrotnie.

Rak piersi jest również jedną z najlepiej poznanych chorób nowotworowych pod względem profilaktyki, biologii oraz epidemiologii, co więcej – dostępnych jest coraz więcej skutecznych metod leczenia, dających możliwość i nadzieję całkowitego wyleczenia. Choroba ta często rozwija się bezboleśnie i bezobjawowo, co w dużym stopniu może wpływać na dość późne rozpoznanie, kiedy nowotwór jest w zaawansowanym klinicznie stadium. Dlatego niezmiernie ważna jest profilaktyka nowotworowa, szczególnie po 35. roku życia oraz w przypadku obciążenia genetycznego, kiedy w rodzinie już wcześniej pojawiał się rak piersi.

Nowotwór złośliwy gruczołu sutkowego początkowo rozwija się miejscowo, natomiast wraz z rozwojem choroby, zaczyna dawać przerzuty komórek nowotworowych do bardziej odległych narządów, takich jak:

• Węzły chłonne
  • Kości
  • Płuca
  • Wątroba
  • Mózg
  • Jajniki

Czynniki ryzyka

Do tej pory nie udało się całkowicie wyjaśnić wszystkich czynników odpowiedzialnych za rozwój nowotworu gruczołu sutkowego, natomiast wśród najczęstszych przyczyn ryzyka zachorowania na raka piersi wymienia się:

• Czynniki genetyczne
  • Przebyty już nowotwór, szczególnie piersi
  • Czynniki hormonalne
  • Wczesne wystąpienie pierwszej miesiączki
  • Późny wiek wystąpienia ostatniej miesiączki oraz początku okresu menopauzy
  • Stosowanie antykoncepcji i/lub hormonalnej terapii zastępczej
  • Ekspozycja na czynniki promieniotwórcze
  • Nadużywanie alkoholu i innych substancji psychoaktywnych
  • Otyłość

Objawy raka piersi

Rak piersi bardzo często rozwija się bezboleśnie, nie dając przy tym żadnych widocznych objawów. Podstawowym objawem tej choroby jest guz, który rozwija się w obrębie piersi, często powodując nieznaczną zmianę ich kształtu. Wśród objawów, które mogą być widoczne dla kobiety, najczęściej wymienia się:

• Zmiany podskórne, wyczuwalne podczas dotyku (zgrubienia, guzy)
  • Asymetria piersi
  • Zaciągnięcie skóry piersi bądź brodawki
  • Wyciek z brodawki sutkowej
  • Powiększenie węzłów chłonnych
  • Wyciągnięcie brodawki
  • Obrzęk na skórze piersi
  • Zaczerwienienie skóry w okolicach biustu

W przypadku znacznego zaawansowania choroby, kiedy pojawiły się już przerzuty, mogą być odczuwalne np. bóle kostne i mięśniowe, świadczące o obecności komórek nowotworowych w kościach.

Wymienionych objawów nie należy lekceważyć, w przypadku ich zaobserwowania należy jak najszybciej zgłosić się do specjalisty.

Rokowania

Rokowania, dotyczące możliwości wyleczenia raka piersi, są zależne przede wszystkim od stadium rozwoju choroby, na którym postawiona zostanie diagnoza. Im wcześniej rak piersi zostanie wykryty, tym szanse na jego wyleczenie są relatywnie większe. Należy jednak pamiętać, że każdy przypadek choroby należy rozpatrywać indywidualnie. Dotyczy to również czynników ryzyka zachorowania na nowotwór gruczołu sutkowego. Nawet jeśli w rodzinie występuje obciążenie genetyczne, nie oznacza to, że dana osoba zachoruje. Ale w przypadku, kiedy rak piersi nie pojawiał się wcześniej w rodzinie, nie daje to gwarancji braku zachorowania na raka piersi.