Jakie są czynniki ryzyka raka piersi?

W ostatnich latach rak piersi, nazywany też rakiem sutka lub rakiem gruczołu piersiowego, stał się chorobą, o której coraz częściej się mówi. Ten nowotwór dotyka częściej kobiety z krajów, których cywilizacje są wysoko rozwinięte, np.: USA, Kanada, Australia i Nowa Zelandia, a także z krajów Europy Zachodniej i Środkowej. W ciągu ostatnich 30 lat zostało przeprowadzonych wiele badań, przedstawiających czynniki ryzyka raka piersi. Choć w dalszym ciągu nie są znane wszystkie przyczyny zachorowania na nowotwór sutka, to wiemy już naprawdę dużo na temat czynników ryzyka raka piersi.

Jakie są czynniki ryzyka raka piersi?

Czynniki ryzyka raka piersi można podzielić na wewnętrzne, czyli takie, które związane są z uwarunkowaniami genetycznymi, hormonalnymi, płcią oraz wiekiem, a także na zewnętrzne, takie jak styl życia.

Najważniejsze czynniki ryzyka raka piersi, to:

• Płeć – pomimo, że nowotwór ten dotykać może również mężczyzn (o czym mówi się niewiele), zdecydowanie częściej chorują kobiety;
  • Wiek – rak piersi najczęściej diagnozowany jest wśród osób pomiędzy 50, a 69 rokiem życia, ryzyko zachorowania wzrasta wraz z wiekiem;
  • Obciążenie genetyczne – dotyczy osób, u których w rodzinie wcześniej występował już rak piersi (babcia, matka, siostra), 5-10% nowotworów sutka ma charakter dziedziczny;
  • Czynniki hormonalne – lekarze uważają, że wpływ na rozwój raka sutka może mieć stosowanie hormonoterapii zastępczej
  • Przebyte w przeszłości nowotwory (rak piersi i rak jajnika) zwiększają ryzyko ponownego zachorowania;
  • Wczesne wystąpienie pierwszej miesiączki;
  • Późne wystąpienie ostatniej miesiączki i początek menopauzy;
  • Ekspozycja na czynniki promieniotwórcze
  • Styl życia – wśród innych czynników ryzyka raka piersi, ten jest relatywnie trudny do określenia. Badania jednak wykazują, że nadmierne spożycie tłuszczu oraz nadwaga, istotnie zwiększać mogą ryzyko raka sutka. Warto wspomnieć, że picie alkoholu, niezależnie od jego rodzaju też powoduje, że szansa na wystąpienie nowotworu gruczołu sutkowego jest większa.

Czynniki ryzyka raka piersi, a diagnostyka

Niezależnie od tego, czy czynniki ryzyka raka piersi dotyczą danej osoby, regularna profilaktyka nowotworowa nie powinna być pomijana. Oczywiście, w przypadku kobiet, które na powyższe czynniki ryzyka raka piersi są narażone, profilaktyka to podstawa dbania o zdrowie. Każda kobieta powyżej 50 roku życia powinna raz w roku wykonywać badanie mammograficzne (mammografia), natomiast kobiety młodsze zachęca się do wykonywania badanie USG piersi (USG sutka) raz na dwa lata. Warto pamiętać o samobadaniu poprzez dotyk, wiele zmian w obrębie piersi (guzki, torbiele) są wyczuwalne i mogą być podstawą do dalszej diagnostyki oraz zapobieżenia rozwojowi choroby.