Jak rozpoznać raka piersi?

Rak piersi (rak sutka) to najczęściej wśród kobiet rozpoznawany nowotwór. W Polsce stanowi on ponad 22% wszystkich zachorowań na nowotwory kobiet (dane Krajowego Rejestru Nowotworów 2015 r.). Rak piersi jest nowotworem złośliwym, tzn. takim, który może dawać przerzuty do innych organów. Ponieważ jest to choroba zagrażająca życiu, której wczesne wykrycie pozwala na lepiej rokujące leczenie, warto wiedzieć jak rozpoznać raka piersi.

Jak rozpoznać raka piersi – profilaktyka

Aby wiedzieć, jak rozpoznać raka piersi, należy pamiętać, że tak jak w przypadku wielu nowotworów, kluczowa jest odpowiednia wczesna diagnostyka nowotworowa. Regularne badania pozwalają na wczesne wykrycie choroby. Każda kobieta po 50. roku życia powinna raz w roku wykonywać badanie mammograficzne (mammografia). Rak piersi najczęściej dotyka kobiety między 50. a 69. rokiem życia, natomiast warto wiedzieć, że w ciągu ostatnich lat dwukrotnie zwiększyła się liczba zachorowań u młodych kobiet między 29. a 49. rokiem życia.  W przypadku młodszych kobiet warto wykonywać się profilaktycznie badanie USG sutka (USG piersi) co dwa lata. W przypadku kobiet, u których w rodzinie wcześniej występował już rak piersi (babcia, matka, siostra), badania kontrolne powinny odgrywać szczególną rolę, ponieważ obciążenie genetyczne jest jednym z głównych czynników, wpływających na zachorowanie. Dodatkowo panie w każdym wieku i na każdym etapie życia nie powinny zapominać o samobadaniu, czyli systematycznej obserwacji dotykowej piersi. W wielu przypadkach to dobry pierwszy krok jak rozpoznać raka piersi.

Jak rozpoznać raka piersi – objawy

Objawy raka piersi (rak sutka) są zależne od stopnia zaawansowania tego nowotworu. Najczęściej w początkowej fazie nie pojawiają się żadne zauważalne syndromy i to budzić może wiele niewiadomych jak rozpoznać raka piersi. Najczęstsze objawy raka piersi to:

• Wyczuwalne pod skórą piersi guzy lub zgrubienia, obrzęk piersi
  • Zmiana kształtu piersi, asymetria
  • Powiększone węzły chłonne, najczęściej w obrębie pachy
  • Zaciągnięta skóra w okolicach brodawki sutkowej
  • Wyciek płynu (szczególnie krwistego) z sutka

Tych objawów nie powinno się bagatelizować, gdy zostaną zaobserwowane. Powinno się skonsultować z lekarzem pierwszego kontaktu, który zleci dodatkową diagnostykę. Natomiast odpowiedzią na pytanie jak rozpoznać raka piersi wcześnie są przede wszystkim regularne badania profilaktyczne, dlatego warto o nich pamiętać i namawiać bliskie osoby do systematycznej praktyki w tym zakresie.