Czy rak piersi jest dziedziczny?

Rak piersi jest najczęściej diagnozowanym nowotworem złośliwym wśród kobiet na całym świecie, nic więc dziwnego, że wiele pań obawia się choroby i zastanawia się, czy rak piersi jest dziedziczny. W Polsce co roku odnotowuje się ponad 16,5 tys. nowych zachorowań. Rak piersi to prawie 23 % onkologicznych rozpoznań wśród kobiet. Najczęściej nowotwór złośliwy gruczołu sutkowego (rak piersi) dotyka kobiety w między 50. a 69. rokiem życia, jednak na przestrzeni ostatnich 30 lat zachorowalność między 29. a 49. rokiem życia wzrosła prawie dwukrotnie.
Od wielu lat systematycznie prowadzone są badania, dotyczące czynników ryzyka zachorowania na tę chorobę oraz możliwych przyczyn. Obecnie, badacze nadal nie są w stanie określić dokładnych powodów powstawania raka piersi, jednak z całą pewnością mogą niestety odpowiedzieć twierdząco na pytanie, czy rak piersi jest dziedziczny. Okazuję się, że czynnik genetyczny jest najważniejszym czynnikiem ryzyka, w przypadku predyspozycji do zachorowania na raka piersi i raka jajnika.

Czy rak piersi jest dziedziczny, a profilaktyka?

Rak piersi, pomimo tego, że jest to nowotwór złośliwy, może rozwijać się zupełnie bezobjawowo i bezboleśnie, nawet przez długi czas! Możliwy brak specyficznych objawów przyczynia się do późnego zdiagnozowania choroby, co znacząco wpływa na efekty leczenia. Wcześnie rozpoznany rak piersi jest wyleczalny nawet w 80-90%. Ze względu na możliwość braku występowania objawów w pierwszych stadiach rozwoju choroby, a także na istotny czynnik genetyczny, bardzo ważna jest regularna profilaktyka. Ten temat powinien być szczególnie istotny dla kobiet, w których rodzinach już wcześniej pojawiał się rak piersi. Czy rak piersi jest dziedziczny w każdym przypadku? Niekoniecznie. W większości przypadków nie stwierdzamy uwarunkowania dziedzicznego wystąpienia raka piersi.

Czy rak piersi jest dziedziczny i jak określić ryzyko zachorowania?

Nowotwór złośliwy gruczołu sutkowego, inaczej rak piersi, może być związany w z czynnikami genetycznymi. Jednak czy rak piersi jest dziedziczny zawsze i czy każda kobieta, która jest obciążona genetyczne zachoruje? Nie, ale ryzyko zachorowania w przypadku niektórych z mutacji predysponujących do wystąpienia raka piersi może wynosić nawet 80%. Te panie powinny szczególnie zadbać o profilaktykę. Genetyczną przyczyną dziedzicznej formy raka piersi i jajnika są min. mutacje w genach BRCA1 i BRCA2. Białka kodowane przez te geny uczestniczą w ważnych procesach komórkowych, zapobiegając transformacji nowotworowej. Dzięki wykonaniu badania w kierunku mutacji BRCA możliwe jest określenie, czy kobieta jest w grupie osób obciążonych genetycznymi predyspozycjami do zachorowania na raka piersi i/lub jajników. Test BRCA jest bezpieczny, szybki i bezbolesny. Polega na pobraniu wymazu z policzka oraz poddaniu go następnie analizie. Stwierdzenie mutacji BRCA powinno wiązać się z częstszymi, wcześniej wykonywanymi i dokładniejszymi badaniami profilaktycznymi. Badanie to w znacznym stopniu zwiększa sukces ewentualnego leczenia związany z wcześniejszym wykryciem nowotworu lub zabiegami profilaktycznymi.