Czy rak piersi boli?

Rak piersi to nowotwór złośliwy, który może dawać przerzuty do innych organów. Jest to choroba potencjalnie śmiertelna i bardzo często kojarzona z ogromnym bólem i długim procesem leczenia. Niestety bardzo często profilaktyka tej choroby jest zaniedbywana przez kobiety, a wczesna diagnoza znacznie zwiększa szanse wyleczenia. Rak piersi, jak każda choroba, posiada gamę charakterystycznych dla siebie objawów. Wiele kobiet zastanawia się czy rak piersi boli. Z całą pewnością można powiedzieć, że zarówno wiele objawów, jak i sam proces leczenia, nie należą do przyjemnych.

Czy rak piersi boli i jak się badać?

Przy podejmowaniu odpowiedzi na pytanie, czy rak piersi boli, warto przypomnieć, że bardzo często nowotwór piesi może rozwijać się nie dając specyficznych objawów nawet przez kilka lat. Dlatego badania profilaktyczne odgrywają ogromną rolę. Każda kobieta po 25 roku życia powinna badać się profilaktycznie, poprzez wykonywanie badania USG sutka (USG piersi) co dwa lata. Kobiety po 40 roku życia powinny wykonywać raz na 24 miesiące badanie mammograficzne (mammografia). W przypadku kobiet, u których w rodzinie wcześniej występował już rak piersi (babcia, matka, siostra), badania kontrolne powinny odgrywać szczególną rolę, ponieważ obciążenie genetyczne jest jednym z głównych czynników, wpływających na zachorowanie. Kobiety, w których rodzinach pojawiał się już w przeszłości rak piersi, powinny zastanowić się nad wykonaniem badania w kierunku mutacji BRCA, czyli testu, który bada predyspozycje genetyczne do zachorowania. Wszystkie panie powinny także pamiętać o samobadaniu, czyli systematycznej obserwacji dotykowej piersi. W wielu przypadkach to dobry pierwszy krok diagnostyczny.

Czy rak piersi boli i kiedy należy zgłosić się do lekarza?

Do najbardziej typowych objawów raka piersi zaliczamy:

• Zmiany podskórne, wyczuwalne podczas dotyku (zgrubienia, guzy)
  • Asymetria piersi
  • Zaciągnięcie skóry piersi bądź brodawki
  • Wyciek z brodawki sutkowej
  • Powiększenie węzłów chłonnych
  • Wyciągnięcie brodawki
  • Obrzęk na skórze piersi
  • Zaczerwienienie skóry w okolicach biustu

Bardzo często w przypadku pojawienia się takich syndromów, można mówić o odczuwalnym bólu. Jakkolwiek nie jest to wiodąc i najczęstszy objaw, w takich momentach możemy kolokwialnie powiedzieć, że rak piersi boli. To jest właśnie taka sytuacja, kiedy ten ból traktujemy również jako objaw. Niejednokrotnie to ten odczuwalny dyskomfort prowadzi do wizyty u specjalisty. Bardzo ważne jest to, aby pamiętać, że jeśli kobieta zaobserwuje u siebie którykolwiek z wymienionych objawów, powinna jak najszybciej zgłosić się do lekarza, który być może zaleci dalsze badania diagnostyczne.

Nie warto zastanawiać się nad tym, czy rak piersi boli, warto pomyśleć o diagnostyce, ponieważ ona może uratować życie.